Happy Songkran !

15 april 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Een weekje weg met mijn Aziatische vrienden naar Krabi, Thailand. Ze vroegen me mee, en dat kon ik moeilijk weigeren… Mijn eerste keer Thailand, mijn eerste keer in de échte tuktuk, mijn eerste keer Muay Thai, mijn eerste keer Songkran.

Let’s meet Ean. Jullie hebben hem vast langs zien komen in mijn foto's op social media. Een ontzettende Maleisische homo van de Filipijnen die ik heb ontmoet op LIMA en me vorig weekend meenam naar een underground gaybar waar ik kon genieten van overdreven dansende mannen en dragqueen shows. Niets is te gek voor deze jongen, dus dat klikte gelijk! kisses from RaileyHet was ook geen wonder dat het geen probleem was om met hem een week te spenderen in Krabi. Ook kent ie aardig wat Nederlandse woorden als ‘piemel’, ‘waar ben jij’, ‘waar ga je naartoe’, ‘ik houd van jou’. Ja dat klinkt hilarisch, al helemaal als ie het in een zin zegt, of zingt, whatever. Hij nam ons mee, komt vaak in Krabi, spreekt Thai, kent veel mensen en leidde ons rond. Daar heb ik ook voordeel aan gehad. Daarnaast is iedere minuut lachen, gieren, brullen met ‘m, geloof me, hij is hilarisch. Mede dankzij hem heb ik een topweek gehad.

Na een nachttreinrit van 14 uur aangekomen in Hatyai en naar Krabi was nog even 4,5 uur met de bus. Lekker gaar aangekomen dus. Ik wou dat ik gewoon een vlucht had genomen… Toch hebben we die avond gedronken, samen met een live band en wat backpackers. Toen wist ik nog niet dat het elke avond zo’n feest zou zijn.

De Emerald Pool was een beleving. Na 2uur tranend achterop de scooter bij Ean waren we aangekomen bij een kristalblauw water/meer waar je in kon zwemmen, en dat middenin een prachtig nationaal park… Genieten!Oh wat was dit heerlijk! Ook hebben we diezelfde dag de tiger temple (Wat thamsua) bezocht. ‘Kijk boven je, daar, zie je het? Daar is het!’ ‘Uh, hoe komen de daar in godsnaam, met een cable car mag ik hopen?’ ‘Oh nee, gewoon even 1260 steile trappen beklimmen’.

Na een zware toch genieten van dit uitzicht

Ja joh, totaal niet op voorbereid en het was heftig! Maar het beeld van Buddha en het uitzicht was zeker de uitputtingsslag meer dan waard.

Daarnaast heb ik de volgende dag genoten van een trip Island Hopping. Met een heerlijke boottocht 5 eilandjes bezocht, genoten van de zon, het water, de lunch, en de adembenemende stranden van Thailand... onze boot

De volgende avond heb ik een traditioneel Muay Thai gevecht mogen zien. Ik was flink zenuwachtig kan ik je vertellen, omdat ik niet wist hoe heftig het zou worden. Onder andere kleine jochies vochten in de ring en ook brak iemand z’n rib. Laten we zeggen dat het een bijzondere ervaring was om dit van een afstandje te bekijken. Helaas heb ik wel 60 Baht verloren aan het wedden, haha.

Helaas zouden we Songkran (Thai nieuwjaar, het leukste waterfestival ter wereld) moeten missen omdat we de trein terug al hadden geboekt. Maar waarom zouden we? Gewoon blijven, genieten, en natuurlijk Thai nieuwjaar vieren. Dus bleven we nog een paar nachten. Beste keuze ooit. Ik had dit voor geen goud willen missen, Thai nieuwjaar vieren is geweldig voor zowel jong en oud. Water festival Krabi TownHet was één groot waterfestival in alle straten, iedereen had de hele dag plezier. Ik deed natuurlijk mee met mijn Thaise vrienden, kocht een groot waterpistool, gooide emmers water over zoveel mogelijk mensen, deed de poeder op m’n gezicht, en danste mee onder de brandslang. Het water symboliseert zegening om weer met een schone lei aan het nieuwe jaar te kunnen beginnen. Dus: HAPPY NEW YEAR (AGAIN)!

Het was party elke nacht, weinig slaap, veel gezien, veel genoten, veel verbrand, veel gelachen en natuurlijk niets willen missen van de geweldige sfeer in Krabi. Kortom ik houd nu al van Thailand, god… Gelukkig ben ik terug in juli!

Maaaaar niet getreurd, want mama en Ronald komen al over een paar uur aan in Kuala Lumpur. Ik kan niet wachten om ze in de armen te sluiten en ‘mijn’ stad te laten zien. Daarnaast is het ook vakantie voor hen, dus zullen we de prachtige Perhentian Islands gaan bezoeken… Oeeeh zenuwachtig!

Is het in Nederland al wat zonniger aan het worden?

Lieve berichtjes van thuis!

1. Hebe de vries:
    16 april 2015
    Yes Fleur. Weer byzondere gebeurtenissen heb je beschreven. Thai Nieuw jaar is wel hoogtepunt voor de mensen daar. De tropenjaren tellen dubbel zeiden de mensen vroeger dwz dubbele energie (deels dubbele betaling als je militair was in de oorlog) Die treinreis beetje erg vermoeiend dus neem je rust. En al die traptreden! Maar je ziet eruit zo fris als een hoentje dus je trekt het. Ik wil daar ook heen waar jij bent.
    Het is wel erg mooi. Ik heb genoten van je verhaal, dank je wel. Omi Hebe Xx x
  2. Daan:
    17 april 2015
    Leuk verhaal Fluppie! Geniet er maar van!
    In nederland word het ook steeds mooier weer ja :D
  3. Mama en Ronald:
    25 april 2015
    Jee Fleur dank voor de indrukwekkende 10 dagen hot city en onze belevingen in een waar paradijs, Perhentian islands
    De energie van jou is inspirerend en mooi.
    Kan ondertussen wel een boek schrijven over de belevenissen maar ga ze maar als eigen inspiratie gebruiken.
    Veel moois, erg veel moois / van evacuatie flat die in de fik zou staan !! tot een slapende taxichaufeur die we de kop omhoog hebben moeten houden tot het vliegveld.
    Machtig veel
    En Top
    Ronald x
  4. Mama en Ronald:
    25 april 2015
    Lieverd wat speciaal dat wij dit verhaal samen met jou op de bank in jouw appartement in Kuala Lumpur hebben mogen lezen. Wij waren in de gelukkige omstandigheid jouw leven een aantal dagen te mogen opsnuiven en beleven. En jee wat hebben we veel beleeft. Net weer thuis, bijgekomen van het prachtige indrukwekkende Maleisie! Veel mensen, veel culturen en dat leeft allemaal naast elkaar. 3 miljoen mensen in een grote stad. We hebben het gezien en ons ogen uitgekeken, maar het belangrijkste was dat ik je weer even heerlijk kon knuffelen en mijn fleurekind kon zien. We vinden het maar knap hoe jii je staande houdt zo in je eentje. Dapper en sterk en vol energie, dat is hoe je bent en altijd zal blijven! Girlpowerrr
    En dan weer thuis in ons kikkerlandje.......mijn twee grote zoons die goed op zichzelf, de katten en het huis hebben gepast....een miauwtje van bikkel en beer onze katten, een fris windje en je dochter gezien, dat is zo'n geluksmoment!