A little bit of home

29 april 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Daar stond ik dan met stiekem heel wat zenuwen te wachten op Kuala Lumpur International Airport. De Airport waar ikzelf kleine drie maanden geleden aankwam, wat nu toch wat bekender terrein is. Na wat stewardessen en piloten zag ik Mama en Ronald dan eindelijk aanlopen en ik sprong ik, achter het hek vandaan, ze in de armen. Een warme knuffel en zoen van thuis! Oh wat heerlijk!

De goede gesprekken, wijze adviezen, de slappe lach, lieve complimentjes, ga zo maar door, en dus het gevoel alsof ik echt weer even ‘thuis’ was. We love KLIk heb ze Kuala Lumpur mogen laten zien. Van het afdingen in Chinatown tot aan in boerka’s gekleed in de nationale moskee. Natuurlijk de Petronas Towers by night gezien, de prachtige lake gardens, de shoppingmalls en heerlijk gegeten in de bekende streetfood market, Jalan Alor. Ga zo maar door! Fatima'sGelijk ook dagelijks in aanmerking gekomen met de totaal verschillende cultuur, de malaysian style, en de aardige niet-altijd-begrijpende locals. Mama en Ronald waren onder de indruk! En ik ook nog steeds.. Daarnaast viel mijn favoriete tent ‘Reggae Bar’ ook goed in de smaak! Tijd voor een goed glas, of fles, wijn (EINDELIJK).

Maar naast KL ook een van de mooiste eilanden van Maleisië bezocht, de Perhentian islands. Eerst denk je een rustige boottrip te hebben naar een relaxte bestemming, vlieg je bijna de Chinese zee in. De gammele boottocht van de haven naar het eiland was een flink heftige rit.. Plaatje he?We waren door elkaar gehusseld, gekneusde botten en zeiknat, gelukkig is er niemand zeeziek. Veilig(!) aangekomen op een klein paradijsje. Geen wegen te bekennen. Het was een flinke jungle en parelwitte stranden met prachtige azuurblauwe zee. We kwamen dan ook echt om te relaxen, en te snorkelen. In een traditioneel deluxe strandhut sliepen we, het echte ultieme eiland gevoel. Oh, maar denk je al het ‘TEKSIIIII’ geschreeuw te hebben gehad? Nee, dan zijn er wel water taxi’s…

We zaten middenin de natuur. De apen, grote spinnen, kakkerlakken, kikkers, komodo’s, eekhoorns, vleermuizen, vliegende honden zaten in overvloed om je heen. Heel gaaf, maar voor een aantal beesten mag je flink oppassen. SnorkelenOok onderwater was het prachtig om hier te snorkelen, mooi koraal en duizenden vissen om je heen. Ronald en ik  hebben schildpadden en haaien gezien. Ongeveer 2 meter lang en vlak naast me zwom de white tip reef shark! ‘Not dangeours, they only eat plants’  en vervolgens wordt er even een visje als prooi voor de haaien in het water gegooid, toen wij nog in de zee lagen... Uh oeps!? Gelukkig werden wij niet gezien als lekker hapje.

Voordat onze vlucht terug vloog naar KL, hebben Mama en ik één van de bekendste fruitsoorten in Maleisië geprobeerd: ‘Durian’. Tasting DurianDeze vrucht is echt een begrip en moet je geproefd hebben! Helaas ruik je het van verre, want het stinkt naar verrotte uien of oude sokken, maar de smaak schijnt hemels te zijn. Mwah, dat viel ons, naast de geur, ook erg tegen (Hè mam?). Maar het was het proberen waard!

Terug in het appartement na een gezellige laatste avond in de reggae bar, ging het brandalarm in mijn appartement opeens af. We raceten naar beneden, met wat angst in onze benen, maar niemand wist wat er nou aan de hand was. Brand of geen brand? ‘God, hebben wij weer’. Even schrikken, maar om 4uur ’s nachts konden we na 18 verdiepingen te hebben gelopen ons bed weer veilig in om vervolgens om 6 uur wakker te worden voor de taxi terug naar de airport.

We hebben geweldige dagen gehad en genoten!  Onvergetelijk. Het afscheid viel me zwaar, ik heb eerlijk gezegd als een kleine baby lopen janken. Maar na thuiskomen in Kuala Lumpur is er straks is weer iets om naar uit te kijken, en dat is thuiskomen in Nederland. Ik blijf genieten, elke dag, want het gaat zo snel. Door de dagen op de uni blijf ik (soms dan) in een ritme en daarnaast zijn er nog genoeg plekken die ik wil en moet zien in de tijd dat ik hier nog ben..

Ohja, verder is het weer even wennen op de uni na twee weken vakantie. Vroeg op, onverwachte tentamens en lange dagen (gelukkig begint woensdagavond mijn weekend). Maar, eergister nam mijn favoriete professor me mee uit lunchen. Gewoon, omdat het kan! Hij vond dat ik in een typisch lokaal Chinees restaurant de lokale gerechten moest proeven (alsof ik dat niet alláng al heb gedaan, maar lief) en ondertussen vertelde ik hem natuurlijk over Koningsdag in Nederland. Ja, het was supergezellig!

Hoe was jullie Kingsday? Eerlijk gezegd was ik erg jaloers op de Nederlanders, lekker party’en en ik zat van 8.00-19.00u op de uni, inclusief een tentamen. Vervolgens, na anderhalf uur te hebben gewacht op mijn lecturer -zoals elke week- zei hij: ‘no lecture today, bye’. Balen, want ik had een leuk feestje kunnen vieren op de Nederlandse ambassade. Verder waren er precies op Kingsday even wat aanslagen van IS gepland in Kuala Lumpur, maar gelukkig zijn de verdachten opgepakt.. Nergens om je druk om te maken (toch pap? Haha)

Maargoed, jullie hebben deze nacht/dag vast en zeker genoten van heel wat Konings pilsjes! Cheers!

Genieten van een goed glas wijn!

Zoentjes voor jullie vanuit Kuala Lumpur

1. Hinketinet:
    29 april 2015
    Wauw, wat een mooie foto's.. En wat lijk je op je mams! Fijn dat het zo leuk was! Wij gaan geen durian proberen hoor, bah wat vies!! Tot gauw lieve schat! <3
  2. Niet Vince:
    Leuk verhaaltje Flup,
    Ondertussen is het paar alweer de boel in Sneek aan het terroriseren, maar blij dat ze d'r weer zijn. Ik mis je wel een beetje hoor, maar heb er eentje gedronken op je. Doe je rustig aan?

Tot snel en kussen!
  3. Silvia:
    29 april 2015
    Wauw! Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven Fleur! Geen woorden voor!
  4. Francis:
    3 mei 2015
    Mooi hoor Fleur! Volhouden nog even. Er zijn nog genoeg Koningsdagen. KL is bijna op.