''Don't let your dreams be dreams''

3 februari 2015 - Sneek, Nederland

Een droom die uitkomt: studeren en reizen in Zuidoost Azië. Een kans die ik mocht krijgen. Tegelijkertijd de wereld ontdekken. Voor mijn studie International Business ga ik op exchange naar Maleisië. Studeren aan Universiti Putra Malaysia.

Waarom Maleisië? Nee, niet alleen om de droom van het rondreizen, het goedkope eten en de warme temperaturen. De economie van Maleisië is een van de snelst groeiende ter wereld. Het land laat zowel hoge groeicijfers, lage werkloosheid en forse toenames van koopkracht zien. Ook de balans van verschillende bevolkingsgroepen in Maleisië speelt een belangrijke rol in de toekomst van het land.  Sterker nog, het land werd de zogenaamde ‘’Aziatische tijger’’ genoemd. Kijk, daar kan ik mij zeker in vinden! Deze ontwikkelingen mag en zal ik met eigen ogen gaan ervaren.

Een flink halfjaar in een totaal nieuwe wereld vergt toch enige voorbereiding. Flink veel papierwerk. Voor de universiteit heb ik duizend documenten moeten opsturen, die ook nog eens verdwaalden op een postkantoortje in Maleisië. Toegelaten worden tot de universiteit was dan ook nog even spannend. Laat staan de communicatie die stroef verliep, en de overdreven medical check die nog moet komen (lees: drugtesten, urinetesten, bloedprikken, longfoto’s). Ook heb ik gister zelfs nog de laatste inkopen en inentingen gedaan.
Na weken voorbereiding, is het moment daar…

Vandaag vertrek ik naar Kuala Lumpur, maar dan voor maar 2 uurtjes om gelijk 3 uur door te vliegen naar Bali, Indonesië. He!? Ja, even een heel fijne vakantie tegemoet voordat ik weer begin met studeren. Even bijkomen, na al de drukte, tentamens, de lange vliegreis en natuurlijk het dramatische afscheid…

Voor het geval jullie op de hoogte willen blijven van mijn wilde avonturen, dramatische verhalen, of gekke gewoontes, zal ik af en toe een blog schrijven.

Here I go!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Femke Hottinga:
    3 februari 2015
    Veel plezier, lieve Fleur! Geniet ervan. Ik zal je verhalen zeker volgen op je blog!
  2. Mama en Ronald:
    Lieverd,

Tis leeg van binnen. Afscheid was zwaar. Ik mis je nu al. Geniet, lach, dans, ervaar, bewonder, eat, pray, studeer en pas verdomd goed op jezelf. We houden van jou van de zon naar de maan om de sterren en weer terug en dan.......nog veel meer. Zoen op je mooie neusje!
  3. Esther:
    3 februari 2015
    Topper van me, geniet ervan en fijn dat we zo via deze blog een klein beetje mee kunnen genieten! I love you, we love you! XxX
  4. Gab:
    4 februari 2015
    Lieve schat, afscheid is altijd traantjes maar je gaat iets geweldigs doen ben nu al trots op je, ga er voor en we gaan je volgen via het blog. Liefs Fred en GAB